Sportvereniging Baarle

Welkom op de website van Sportvereniging Baarle. De sportvereniging voor zelfverdediging, weerbaarheidstraining, kickfun & taekwondo.

Taekwondo

In Korea, wat het land van herkomst is, wordt al sinds eeuwen Taekwondo beoefend als manier van zelfverdediging maar ook als filosofie (way of life). Sinds circa 25 jaar wordt het beoefend over de gehele wereld. In het begin werd Taekwondo over de gehele wereld verspreid door talloze Koreaanse trainers. Inmiddels beschikken de meeste Westerse landen over capabele en vakkundige trainers van eigen bodem!
Taekwondo heeft in de Westerse wereld een enorme groei meegemaakt. Dit komt vooral door het veelzijdige karakter van de sport. Het is een sport die niet alleen individueel te trainen is, maar ook het oefenen met een partner is vast onderdeel van de trainingen. Daarnaast zijn er ook veel trainingsvormen die als groep gedaan worden.
Naast het aanleren van de fysieke mogelijkheden en grenzen in de lessen heeft Taekwondo een meerwaarde in de geestelijke ontwikkeling. Daarbij speelt het zelfvertrouwen een belangrijke rol.

De traditionele trainingsvormen maken Taekwondo tot een plezierige sport, welke uitermate geschikt zijn ter verbetering van de fysieke conditie voor zowel jong en oud. Binnen het traditionele Taekwondo wordt er in eerste instantie getraind op het technisch correct uitvoeren van allerlei technieken zoals: standen, hand- en voettechnieken. In een latere fase wordt hieraan kracht, snelheid en souplesse toegevoegd.

De verschillende technieken die aangeleerd zijn, komen tot uiting in o.a. pumsee taeguk (stijlpatroon), stapsparring, combinatie-technieken (aanval-counter), semi-vrij sparren en zelfverdediging. Een ieder kan zich binnen zijn/haar mogelijkheden individueel, met de partner of in groepsverband bekwamen in deze verschillende technieken. Naast het aanleren van technieken, het ontwikkelen van kracht en souplesse met een goede conditie, is lichaamshouding, zelfbeheersing en hoffelijkheid een belangrijke factor bij Taekwondo.